در حال بارگذاری ...
    
  • کهکشان ها (3)- نجوم مقدماتی

    ادامه ی دسته بندی کهکشان ها :

    کهکشان کوتوله

    کهکشان های کوتوله کهکشان هایی کوچکتر با تعداد ستاره های کمتر و به طور ذاتی ضعیف تر از کهکشانهای مارپیچی و بیضوی  می باشد.کهکشانهای کوتوله بیشتر شبه کروی  و یا نامنظم هستند ومعمولا بصورت چندتایی  اطراف کهکشانهای بزرگتر دیده می شوند.


    اختروش ها یا کوازارها

    بنظر می رسد که کوازارها (شبه ستاره ها) هسته ی فعال کهکشان های دور دست باشند. آنها درخشانترین ، سریعترین و دورترین اجرام شناخته شده در جهان هستند. کوازارها همانند ستارگان از سطح زمین مانند یک نقطه نورانی خیلی ریز دیده می شوند. کوازار ها اجرامی به شدت نورانی و با اندازه ی حدود منظومه ی شمسی هستند که از ما فاصله ی زیادی دارند.

    کوازارها در لبه ی جهان قابل مشاهده قرار دارند و از آنجایی که نور آن ها زمان بسیار زیادی طول می کشد به زمین برسد، دانشمندان را قادر می سازد اطلاعات مفیدی درباره ی جهان اولیه به دست آورند.



    کهکشان های رادیویی

    تمامی کهکشان ها ، امواج مختلفی از خود ساتع می کنند. انرژی رادیویی یک کهکشان رادیویی خیلی بیشتر از انرژی کهکشانهای معمولی است. از هر یک میلیون کهکشان فقط یکی از آنها یک کهکشان رادیویی است.


    خوشه محلی کهکشانی

    کهکشان راه شیری بهمراه کهکشان آندرومدا و کهکشان مثلثی در صورت فلکی مثلث تشکیل دهنده یک گروه کوچک کهکشانی هستند .این گروه محلی در حدود ۲۶ کهکشان دیگر را نیز شامل می شود که البته از آنها بیشتربه عنوان اقمار کهکشان راه شیری و کهکشان آندرومدا یاد می شود.ابعاد این خوشه در حدود ۳ میلیون سال نوری است.


    تصادم کهکشان ها

    ستاره ها خیلی خیلی به ندرت با هم برخورد می کنند، چراکه فواصل آن ها نسبت به قطرشان بسیار بسیار زیاد است.در مقابل کهکشانها به صورت خیلی رایج با هم برخورد می کنند، چراکه فاصله بین کهکشان ها به نسبت قطرشان کمتر است.

    برخورد های سریع بین کهکشان ها آنها را دست نخورده می گذارد اما منجر به ایجاد اختلالاتی مانند پل می شود.مانند کهکشان M51 که توسط پلی از ستارگان به کهکشان همسایه کوچک تر راه دارد.




     

    برخورد کند کهکشان ها موجب ترکیب شدن آنها می شود . در این فرآیند دو کهکشان به هم پیوند می خورند و کهکشان بیضوی یگانه ای را می سازند.فرآیند کامل ترکیب شدن دو کهکشان، صدها میلیون سال به طول می انجامد.

     




     

    سمیه خاکپاش

    ast_khakpash@yahoo.com

    منابع : رابرت تی.دیکسون، نجوم دینامیکی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی ، ۱۳۸۲

    www.earthguide.ucsd.edu

    www.haftaseman.ir

    www.daneshnameh.roshd.ir




    مطالب مرتبط

    از پدیده «قمر در عقرب» چه می‌دانید؟

    از پدیده «قمر در عقرب» چه می‌دانید؟

    ماه در ساعت ۶:۲۸ سحرگاه روز شنبه-۱۸ بهمن ماه در کنار قلب عقرب قرار گرفت و این پدیده که به پدیده «قمر در عقرب» معروف است در گذشته به عنوان اتفاقی نامیمون و نامبارک در نظر گرفته می شد. عمران مرادی- ...

    |

    ساخت کلاه ایمنی هوشمند توسط دانش آموزبیرجندی

    ساخت کلاه ایمنی هوشمند توسط دانش آموزبیرجندی

    صادف پدر سخت اورا آشفته کرده بود هر لحظه با خود می اندیشید اگر اتفاقی برای پدرم می افتاد چه می کردم دائم صحنه را برای خودش مرور می کردیازده سالش بود ولی این اتفاق چنان تاثیری در روحیه اش گذاشته بود که نمیتوانست آن را لحظه ای از ذهنش دور کند باخود می اندیشید اگر دایی من نبودکه ...

    |

    نظرات کاربران